Dlaczego sen jest ważny

dlaczego sen jest ważny

 

Ludzie przesypiają 1/3 całego swojego życia. Jest jedną z najważniejszych potrzeb życiowych, odpowiada za regenerację, relaks i daje nam siły na… przeżycie.

Zdrowy sen podstawą codziennego funkcjonowania

Wyspany człowiek od razu ma lepsze samopoczucie, a ludzi cierpiących na chroniczną bezsenność dopada depresja, przygnębienie i brak koncentracji. Podczas snu regeneruje się i odpoczywa nasz najważniejszy narząd: mózg, który w tym czasie utrwala wszystkie nabyte w ciągu dnia informacje, a komórki organizmu i tkanki odświeżają swoje funkcje receptorowe. W układzie nerwowym powstają nowe połączenia, odpoczywa układ trawienny, a wszelkie zbędne toksyny są wydalane.

Ile powinniśmy spać?

Sen jest uzależniony od naszego wieku. Gdy jesteśmy osobami dorosłymi, powinniśmy spać minimum 6 godzin na dobę. Idealnie, gdybyśmy spali przynajmniej do 8 godzin, wtedy nasz organizm ma szansę na najlepszą regenerację. U osób starszych te godziny się skracają, często wystarcza nawet 5-6 godzin snu.

Ustalono, że organizm przechodzi przez dwie fazy snu. Pierwsza z nich to faza NREM, która trwa około 2 godzin, nazywana jest również snem o wolnych ruchach gałek ocznych. Po upływie tego czasu człowiek przechodzi w fazę snu REM, czyli snu paradoksalnego, głębokiego – to właśnie wtedy śnimy i nasz organizm najwięcej wypoczywa. Obie fazy trwają naprzemian, a za każdym razem faza REM staje się dłuższa, w końcowej może trwać nawet całą godzinę tuż przed przebudzeniem.

Priorytet snu

Zdrowy sen jest ważny dla dzieci, dorastającej młodzieży i dla osób, które chcą zachować przez długie lata umiejętność uczenia się, pamięci i koncentacji. Efektywne funkcjonowanie mózgu jest bezpośrednią przyczyną wysypiania się. Cierpiący na bezsenność są bardziej narażeni na choroby: otyłość, bóle mięśniowe, niską odporność, podwyższony poziom stresu i brak regeneracji, nadciśnienie tętnicze, chorobę niedokrwienną serca, insulinoodporność oraz zaburzenia hormonalne.

Jak się wysypiać

Szanujmy swoje ciało i starajmy się dobrze wysypiać, a także odpowiednio przygotować do nocnego wypoczynku. Przed snem unikaj oglądania telewizji, siedzenia na laptopie, pracowania do późna, należy odmówić sobie alkoholu i używek, porządnie przewietrzyć pokój przed spaniem oraz zasłonić rolety.

1 Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.