Obliczanie poziomu tkanki tłuszczowej

obliczanie poziomu tkanki tłuszczowej

Gdy dochodzimy do wniosku, że nasze ciało wymaga poprawy i chcemy udoskonalić je pod okiem trenera, on oblicza nasz poziom tkanki tłuszczowej w organizmie. W poniższym artykule dowiesz się, jak samodzielnie to zrobić oraz jaka jest jej rola.

Rola tkanki tłuszczowej

Tkanka tłuszczowa znajduje się tuż pod warstwą podskórną i składa się z komórek tłuszczowych, których objętość się zmienia, gdy tyjemy. Do najważniejszych funkcji, jakie pełni w organizmie to magazynowanie energii, której organizm nie jest w stanie wykorzystać w ciągu dnia, dlatego też tkanka tłuszczowa w razie niedoborów pożywienia staje się głównym źródłem siły dla funkcjonowania całego organizmu.

Dodatkowo komórki tłuszczowe biorą udział w budowaniu błon komórkowych innych narządów oraz w procesach metabolicznych regulujących głód, krzepnięcie krwi i ciśnienie tętnicze.

Tkanka tłuszczowa bierze udział w systemie odpornościowym organizmu oraz pozwala zwalczać szkodliwe bakterie.

Dzięki tkance tłuszczowej nie oddajemy w zimie swojego ciepła, ani nie nagrzewamy się zbyt mocno w lecie, w dodatku w razie potrzeby wytwarza ciepło. Nasze organy wewnętrzne są skutecznie chronione przed urazami, wstrząsami i upadkami.

Klasyfikacja tkanki tłuszczowej

Tkanka tłuszczowa dzieli się na tkankę białą i na tkankę brunatną. O ile tkanka brunatna jest niezbędna do funkcjonowania wszystkich procesów życiowych, problemem jest tkanka biała, której nadmiar jest przyczyną otyłości, choroby cywilizacyjnej prowadzącej do wielu komplikacji zdrowotnych: cukrzycy i chorób metabolicznych. Biała tkanka tłuszczowa odpowiada za produkcję hormonów.

Brunatna tkanka tłuszczowa jest mocno ukrwiona i pobiera energię przekazując ją z tkanki białej do krwi. Tkanka jest stymulowana do powstawania poprzez aktywność fizyczną, a jej komórki tłuszczowe mają zdolność do zużywania tłuszczu ulokowanego w białej tkance tłuszczowej.

Obliczanie poziomu tkanki tłuszczowej

Nie potrzebujemy specjalniej wagi z miernikiem za kilka tysięcy złotych, aby poprawnie obliczyć poziom swojej tkanki tłuszczowej. Najprostszą z metod jest pozycja stojąca, z wyprostowanymi plecami, łapiemy fałdkę tkanki tłuszczowej nad prawą kością biodrową i mierzymy ją linijką lub centymetrem. Jeśli jest większa niż 2 cm, powinniśmy zastanowić się nad dietą.

Drugim sposobem jest metoda, która wymaga obliczeń przy pomocy wzoru:

Kobiety

F%= -12,770968 + 0,014611 log x1 + 0,102559 log x2 + 0,060924 log x3

Mężczyźni

F%= -8,948988 + 0,044703 log x1 + 0,0628201 log x2 + 0,27324 log x3

gdzie:

x1 – grubość fałdu skórno-tłuszczowego na ramieniu (wyrażona w mm)

x2 – grubość fałdu skórno-tłuszczowego klatki piersiowej (wyrażona w mm)

x3 – grubość fałdu skórno-tłuszczowego na podudziu (wyrażona w mm).

1 Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.